Libanon Update

Google
 
Web libanon-update.blogspot.com

Overzicht van de gebeurtenissen in Libanon nadat Hezbollah twee Israëlische soldaten gevangen heeft genomen.

dinsdag, september 05, 2006

Alles weer bij het oude

Vanochtend was het weer eens raak: een bomaanslag. Ditmaal op het plaatsvervangend hoofd van de Binnenlandse Veiligheidsdienst van Libanon, Luitenant Kolonel Samir Shehade. Hij raakte slechts lichtgewond, maar vier andere agenten kwamen om het leven en vijf raakten zwaargewond.

Het konvooi waarin Shehade zich bevond werd door een autobom getroffen. Zijn geluk was dat hij niet in de voorste auto zat, wat normaal wel het geval is, maar in een auto daarachter. De daders hadden daar niet op gerekend en dit heeft zijn leven gered. Shehade is direct betrokken bij het onderzoek naar de moordaanslag op voormalig premier Rafik Hariri van vorig jaar.

Hij was een goede kennis van de ouders van Brigitte en hij bracht vorig jaar zijn condoleances tijdens de begrafenis van Brigitte's moeder. Een echte militair: zeer correct en alle mogelijke lintjes die je maar kunt bedenken. We zijn blij dat we nu niet naar zijn begrafenis hoeven.

Ik sprak er even over met mijn collega's en één van hen zei dat nu alles weer bij het oude is. Zodra de bomaanslagen weer beginnen is de oorlog echt voorbij.

7 Comments:

Anonymous Anoniem schreef...

Het oude is, dat die onbehaaglijke situatie dus "gewoon" weer verder gaat. En dat we er het thuis (Nederland, Libanese partner) even over gehad hebben en weer tot de orde van de dag overgingen. Liever krokodilletranen huilen om Steve Irwin, dan de context van deze aanslag onder ogen zien. Een aanslag is meestal ergens anders dan waar jij bent. Voor een oorlog is dat minder vanzelfsprekend... Met dat oude is dus iets beter te leven. Maar toch verontrust het me.

06 september, 2006 12:03  
Blogger Sietske schreef...

Nee, Shehade is niet direct betrokken bij de moordaanslag op Hariri, maar betrokken bij het onderzoek naar de moord op Hariri. De man zou zich in zijn graf omdraaien als ie het hoort. Gelukkig heeft hij dat graf gemist.

06 september, 2006 17:34  
Anonymous Anoniem schreef...

dag Riemer, je liet ooit een berichtje over op mijn volkskrantblog... Zie nu dat jij bij Trouw 'gelinkt' bent! Grappig.

Het lijkt me interessant om je eens te ontmoeten, als je tijd hebt voor een kopje koffie of thee?

En ben eigenlijk ook 'op zoek' naar Sietske, maar op haar blog kan ik niet posten (ben geen blogspotter), dus ik hoop dat ze dit leest? (Sorry Riemer, dat ik je ongevraagd als tussenpersoon laat dienen). Vlak voor haar vakantie in Nederland nodigde ze me uit om langs te komen, en dat kwam er toen niet van...

Groet!

07 september, 2006 01:17  
Blogger Riemer Brouwer schreef...

@Sietske,

Je hebt volkomen gelijk, het is aangepast.

07 september, 2006 09:44  
Blogger Riemer Brouwer schreef...

@Nicolien,
Als ik me niet vergis, werkt Sietske in een bar in Gemayzeh, Cayenne (?), ergens tussen Tabbara building in Achrafieh en main street Gemayzeh.

Ben er sinds Oud & Nieuw niet meer geweest, maar erg leuke tent. De eigenaar was eerst werkzaam in een ander café (Pacifico?) en heeft toen besloten om zelf iets te beginnen.

Weet niet of Sietske daar nog steeds werkt, maar het is beslist een bezoekje waard.

07 september, 2006 13:15  
Blogger Riemer Brouwer schreef...

@Nicolien
Koffie, ja gezellig!
Mijn mobiele nummer is 922.969

07 september, 2006 13:17  
Anonymous Anoniem schreef...

Ha Riemer, deze Sietske is een journaliste, weet niet of ze ook bijklust in Kayan maar daar heb ik haar nooit gezien...

Dankjewel voor je telefoonnr., bel je binnenkort even voor 'n kopje van 't een of ander.

Groet!

10 september, 2006 01:23  

Een reactie posten

<< Home